Recruiten in België, toch net even wat anders!

Al een aantal maanden ben ik samen met een collega met een leuk recruitmentproject in België bezig. We zoeken daar 20 shopmanagers voor een industriële groothandel op een MBO plus niveau. Omdat we tegelijkertijd ook dezelfde kandidaten in Nederland werven en daarvoor nagenoeg dezelfde wervingsinstrumenten gebruiken, kun je effectiviteit goed met elkaar vergelijken.

Jobboards

Waar zitten de verschillen. Het eerste wat opvalt is dat de effectiviteit van de jobboards in België lager ligt dan in Nederland. Hoewel de clicks in bijvoorbeeld Monsterboard per vacature in beide landen nagenoeg op gelijk niveau zijn, is de CV conversie in België beduidend lager. Soms krijgen we op dezelfde vacature in Nederland tweemaal zoveel CV’s als in België. Ook een aanpassing van de teksten in België heeft niet tot een verbetering geleid.

CV databanken

We hebben ervaring opgedaan met de CV databanken van Jobat, Monster, VDAB en Stepstone. Over het algemeen is de kwaliteit van de kandidaten in de CV databases minder goed dan in Nederland. In Nederland is de kwaliteit van de profielen doorgaans hoger. De CV databank van Jobat was het minst gebruikersvriendelijk. In VDAB is de kwaliteit van de informatie erg wisselend. Sommige profielen zijn zeer compleet andere profielen waren zeer summier. VDAB geeft overigens wel aan of de informatie door een medewerker is gecheckt.

Positie print

Opmerkelijk is de positie van print in België. Jobat en Vacature zijn de grote spelers. De scope van Jobat is wat regionaler dan Vacature. Vacature spreekt een iets hoger opleidingsniveau aan en lijkt het meest op onze Intermediair. In beide gevallen wordt hier online nog steeds gekoppeld aan print. De vacature magazines die gratis in kiosken, supermarkten en als bijlage bij kranten worden verspreid, worden in België gekoppeld aan het eigen jobboard en online vacatureportals. Wij hebben meerdere advertenties in kleur geplaatst in Vacature. De respons in aantallen is niet extreem hoog (15-20 reacties). De kwaliteit zijn we nog aan het beoordelen.

Adwords

Ook Adwords hebben we in onze campagnes ingezet. Hierbij worden met het Belgische programma betere resultaten behaald dan met ons Nederlandse programma. Vooral de algemene zoektermen vacature/job in combinatie met functie scoorden het best. Op specifieke regionale zoektermen, zoals sales manager Oost Vlaanderen of shopmanager Utrecht zit minder zoekvolume. In Nederland is de concurrentie op de generieke zoekwoorden iets groter waardoor je per bod 0,05 tot 0,10 meer betaald.

Conclusie

Het werven in België verloopt toch net wat anders dan in Nederland. Print heeft een sterkere positie en ook via bureaus wordt meer ingeleend. De positie van jobboards is nog niet helemaal vergelijkbaar met Nederland. Het gevecht om de meest dominante partij is in België nog in volle gang. Opvallend is wel dat Google in België als medium voor het zoeken naar een nieuwe baan veelvuldig wordt gebruikt. Doordat je print en bureaus nog steeds nodig hebt om tot invulling van vacatures te komen, liggen de kosten per hire in België aanmerkelijk hoger dan in Nederland.

Plaats een reactie